Lucian Mandruta: De ce scandalul Volkswagen e un fâs

image

Sa va spun un lucru pe care nimeni nu pare sa-l observe: VW nu si-a inselat publicul. Ba din contra: VW si-a ajutat publicul … sa insele autoritatile! Distinctia e importanta, pentru ca ea poate sa faca diferenta intre faliment si supravietuire. Si ca s-o intelegem mai bine, trebuie sa vedem ce anume face softul minune de la VW:

Pe scurt, iti livreaza o masina care trage mai tare si consuma mai putin decat permit normele de poluare in vigoare. Asta e crima. Astia au vandut o masina mai buna decat prevedea legea.

What? – o sa sara la mine ecologistii si salvatorii planetei. Cum adica mai buna? Pai asta polueaza de sar capacele de la roti! Pana la 40 de ori mai multe emisii de oxid de azot!

Da. Oxidul de azot e mai mare, corect. Dar masina se infige mai bine si consuma mai putin. Si… cinstit, cand matale testezi o masina, asta e primul lucru la care te uiti? Adica atunci cand vrei sa cumperi intri repede pe site-uri, scoti cifrele de emisii de CO2, NO2 si alte particule, le compari si dupa aia iti cumperi masina care polueaza cel mai putin?

Nu? Asa credeam si eu. Cand cumperi o masina, acum si in ultima suta de ani, te uiti cat de tare accelereaza (daca esti baiat), ce culoare are (daca esti fata) si cat consuma (daca esti asexuat sau, dupa denumirea populara, insurat). Acestea sunt singurele cifre care conteaza, pe langa pret. Restul cu poluarea si emisiile sunt acolo pentru ca nici un brand de masina nu-si poate permite sa se ia la cearta cu gasca galagioasa a ecologistilor. VW a vandut ipocrizie, o marfa mereu la mare cautare, chiar daca nimeni nu recunoaste.

De-aia scrie “eco” pe toate masinile astea cu ardere interna care scot fum (fin, dar pana la urma fum) negru. Ca sa linisteasca constiinta hiper-activa a unor oameni care nu inteleg ca daca ai un motor cu ardere interna el va emite ceva pe teava de la spate, oricat te-ai da peste cap. E ardere, bre, nu e conferinta pe teme vegane! Vrei mai putina poluare? Ia-ti masina electrica si curent de la centrala nucleara! Cum, n-ai 100.000 de euro pentru un Tesla si vrei masina de 15.000?

“Ghinion!”, ca sa citez pe sasul ala care cand a ajuns presedinte si-a comandat prima oara o limuzina noua cu motor V8.

Da, sigur, emisiile sunt rele pentru sanatate. La fel cum sunt costita din farfurie si whiskey-ul de la trei pahare pe seara in plus. Dar adevarul e ca nimeni nu se sinchiseste de ele cand isi cumpara masina, in afara de autoritati, care trebuie sa raporteze ca fac ceva pentru binele public atunci cand vin aia de la Greenpeace sa faca scandal in fata cladirii.

Si exact de aia VW nu va pati nimic. Pentru ca oamenii au inteles exact ce-a facut firma pentru ei: le-a tunat motorul sa inchida gura ecologistilor la examenul de BAC al poluarii, dar sa-i si depaseasca pe autostrada, intr-un nor de fum discret, dar ieftin.

Tocmai de aceea prevad ca daca va fi un recall facultativ, oamenii nu-si vor duce masina sa fie re-softata. Pentru ca asta nu va insemna decat mai putini cai putere si consum mai mare.

Iar peste 2-3 ani, masinile astea pe care le injura presa ca asa e la moda vor fi vandute pe sub mana in talcioc la Vitan, de catre geambasi cu ochi alunecosi, care te vor ademeni cu urmatoarea fraza:

“Psst, nenicule, vrei un Passat d-ala bun, cu poluare?”

Sursa: lucianmandruta.com

loading...

Be the first to comment on "Lucian Mandruta: De ce scandalul Volkswagen e un fâs"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*